Ramon Dekker Advies en Training

Rosa de Werdstraat 11

2331 BH Leiden

Kamer van Koophandel:

67337511

 

MD partner.jpg

 

Bridge 2 learn.JPG

 

bestuursacademie.JPG


De 5 beste aandacht trekkers bij presentaties

(20-02-2017)

aandacht2.jpg

 

Ik krijg vaak de opmerking dat mijn trainingen en presentaties leuk zijn om naar te kijken en dat de tijd voorbij is gevlogen. In dit blog bespreek ik de 5 beste aandachttrekkers die ik gebruik om de aandacht van mijn publiek vast te houden. Ik richt me in dit blog niet op de inhoud van een verhaal, maar de wijze waarop ik mijn verhaal breng.

Ten eerste is uitstraling alles als het gaat om aandacht vasthouden. Voordat ik begin met mijn verhaal zorg ik dat ik er echt heel veel zin in heb. En als dit me niet lukt door spanning dan doe ik gewoon alsof en denk ik bij mezelf “fake it till you make it”. Ik ben in een positie waarin mensen naar me willen kijken en luisteren en dan wil ik die kans ook pakken. Ze gunnen me op dat moment de leiding dus ik neem die kans en pak dat moment, want het is mijn moment en daar mag ik me naar gedragen.

Vervolgens toon ik veel interesse in het onderwerp en mijn publiek. Niks zo vervelend als een spreker zonder passie vind ik. Ik begin mijn verhaal daarom met de reden van het onderwerp en wat het met me doet en hoe geweldig ik het onderwerp vind. Ik hoop hiermee mijn publiek te inspireren.

Belangrijk naast je passie is dat je creatief bent door te spreken in verhalen en voorbeelden. Het brein werkt nu eenmaal rationeel (de feitelijke kant van het brein) maar ook creatief (de emotionele kant van het brein). Door informatie in een creatieve vorm aan te bieden is het makkelijker te verwerken en ook veel leuker. Denk daarbij aan foto’s, afbeeldingen, muziek, kleuren. In mijn voorbereiding probeer ik daarom zoveel mogelijk creativiteit te gebruiken en dat pakt meestal erg goed uit.

Een verhaal wordt natuurlijk ook veel leuker door humor te gebruiken. Nu is humor voor iedereen anders. Vanuit het drijfverenmodel van Management Drives maken we onderscheid in humor die slim, droog, verrassend, respectvol of besloten is. Daarnaast kan humor ten koste van anderen op de lachspieren werken. Het is dus de kunst om humor zo veel mogelijk af te wisselen om zoveel mogelijk mensen aan te spreken. Ik probeer door middel van “testgrapjes” om mijn publiek in te schatten. Hiermee sla ik ook echt de plank wel eens mis, maar dat is dan weer erg grappig.

Tot slot is interactie een prachtig middel om aandacht vast te houden en je publiek te betrekken. Interactie bereik je vooral door het stellen van vragen (gesloten of open vragen). Door uitstraling, passie, creativiteit en hu mor te combineren in de vragen die je stelt bereik je het maximale resultaat: aandacht! Ik blijf overtuigd dat bovenstaande ingrediënten zorgen voor een smakelijk verhaal dat naar binnen glijdt als zoete koek!

Veel plezier met jouw verhaal!

 

 


   


 

Plaats een reactie: